تخم گذاري و ويژگيهاي تخم كبك

آموزش پرورش كبك ، پرورش كبك ، دانلود كتاب پرورش كبك،دانلود فيلم آموزشي پرورش كبك

تخم گذاري و ويژگيهاي تخم كبك

۶,۵۸۸ بازديد
تخم گذاري و ويژگيهاي تخم كبك


ويژگي‌هاي تخم كبك

تخم كبك به رنگ يكدست زرد متمايل به سفيد با تعداد زياد لكه‌هاي قهوه‌اي با اندازه‌ها و شكلهاي متفاوت روي پوسته مي‌باشد. وزن تخم‌ها از 16 تا 25 گرم متفاوت (متوسط 21 گرم) و دوكي شكل، با طول متوسط 42 ميلي‌متر و عرض 31 ميلي‌متر هستند. ضخامت پوسته تخم حدود 0.238 و ضخامت غشاء داخلي پوسته 0.047 ميلي متر است. نسبت وزن پوسته، زرده و آلبومين به كل وزن تخم به تريب 15.2 درصد ، 35 درصد و 49.8 درصد است.

تخم‌گذاري
كبك در شرايط طبيعي از اواسط ارديبهشت تا اواخر تير تخم‌گذاري مي‌كند و نظر به اين كه پرورش كبك به صورت صنعتي مدنظر است تا توجيه اقتصادي داشته باشد ٬ لذا بايستي سيستم نور مصنوعي، خوراك فرموله شده و جايگاه مخصوص با مديريت قبل و بعد از شروع تخم گذاري تداوم توليد تخم در گله داشته باشيم. بنابراين تهيه كردن شدت روشنايي 15-10 لوكس نور در طول هر دوره تخم‌گذاري كبك از ملزومات تخم‌گذاري كبك ماده محسوب مي‌شود.
تعداد توليد تخم به ازاء هر كبك مولد در دوره اول 35 تا 40 تخم ، در دوره دوم 50 تا 55 تخم و در دوره سوم 45 تا 50 تخم خواهد بود.

 جمع‌آوري و ذخيره‌سازي تخم‌ها
در صورت استفاده از آشيانه‌هاي دسته جمعي، تخم‌ها بايد حداقل 4 بار در روز جمع آوري شوند. تخم‌ها را پس از تميز كردن با پارچه تميز و خشك، حداكثر تا دو هفته و در دماي 15 درجه سانتي گراد و رطوبت حدود 75 درصد و به شكلي كه سر كوچك تخمها رو به پايين باشد نگهداري مي‌كنند پرورش كبك و بهتر است روزانه آنها را تحت زاويه 45 درجه بچرخانند. تخم‌هايي كه بيش از 14 روز نگهداري مي‌شوند امكان جوجه كشي كمتري دارند و 2 روز ديرتر از تخم بيرون مي‌آيند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.