مراحل پرورش كبك

آموزش پرورش كبك ، پرورش كبك ، دانلود كتاب پرورش كبك،دانلود فيلم آموزشي پرورش كبك

مراحل پرورش كبك

۲,۲۵۱ بازديد
مراحل پرورش كبك
دو روز قبل از جوجه درآوري

1- مادر مصنوي را روشن كنيد. لامپ گرم كننده مادون قرمز يا مادر مصنوعي تشعشعي بايد طوري تنظيم شود كه حدود60 تا 75 سانتي‌متر بالاتر از كف قرار گرفته و نور مناسب براي همة جوجه‌ها در حلقه حفاظتي تأمين شود. مادر مصنوعي را مكرراً بررسي كنيد تا دماي مناسب 35 تا 38 درجه سانتي‌گراد در لبه گرم كننده و در 2.5 سانتي‌متري بالاي كف موجود باشد.


2- حلقه اطراف مادر مصنوعي را طوري تنظيم كنيد كه كوران هوا را كاهش دهد و جوجه‌ها را از تجمع يا سرگردان شدن دور منبع گرما حفظ كند. يك حلقه با ارتفاع 45 سانتيمتري از چوب، كارتن يا فلز در اطراف مادر مصنوعي عموماً استفاده مي‌شود. حلقه بايد به اندازه كافي بزرگ باشد با قطر 7-6 متر بطوري كه جوجه‌ها بتوانند از گرماي اضافي مادر مصنوعي دوري كنند و با قرار دادن مقوا گوشه‌هاي زاويه‌دار را از بين ببريد كه اين امر از تجمع جوجه‌ها در گوشه‌ها جلوگيري مي‌كند. دانخوري‌هاي استوانه‌اي آويزان دستي يا اتوماتيك بعد از اينكه جوجه‌ها به سن يك هفته‌اي رسيدند قابل استفاده هستند.
3- مجدداً دماي مادر را بررسي كنيد.





يك روز قبل از جوجه آوري
2- دانخوري‌ها و آبخوري‌ها را پر كنيد و آنها را بطور يكنواخت در اطراف مادر قرار دهيد. حداقل سه دانخوري كوچك و سه آبخوري مخزني كوچك بايد استفاده شود. ارتفاع آب در منبع آبخوري براي جوجه‌هاي در مرحله شروع بايد خيلي كم باشد، ترجيحاً از شيشه‌هاي يك ليتري كه مخصوص پرورش كبك ساخته شده است استفاده شود. اگر از آبخوري مخزني استفاده مي‌كنيد در كف آن سنگ يا سنگريزه قرار دهيد تا از رفتن جوجه‌ها به داخل آن و غرق شدن آنها جلوگيري شود.كبك‌هاي مسن‌تر مي‌توانند از آبخوري‌هاي مخزني كه براي جوجه مرغ‌ها طراحي شده است استفاده كنند. قبل از اينكه جوجه‌ها از آب آبخوري استفاده كنند بايد اجازه دهيد دماي آب موجود در آن به دماي سالن برسد. آبخوري ها بايد به اندازه كافي از مادر فاصله داشته باشند تا از گرم شدن زياد آب جلوگيري شود.
3- جوجه‌ها را به خوردن غذاي اضافي وادار كنيد. جيرة شروع كننده بايد روي كاغذهاي زبر يا سيني دانخوري و يا در پوست تخم كبك تازه متولد شده قرار گيرد. از كاغذ نرم يا هرگونه مواد ليز و نرم كه باعث سرخوردن جوجه ها و در نتيجه پيچش پاي آنها بشود استفاده نكنيد.


هفته اول
1- چندين بار در روز وضعيت مرگ و مير گله را بازرسي كنيد. بيماري، استرس، كاركرد نامناسب دستگاه مادر و ديگر شرايط مي‌توانند موجب تلفات جوجه‌ها شوند. حرارت دستگاه بايد روي 38 درجه سانتي‌گراد تنظيم شود.
2- علائم راحتي پرندگان را مشاهده كنيد. اگر آنها زير دستگاه مادر جمع مي‌شوند دما خيلي پايين است. اگر جوجه ها اطراف دستگاه مادر پخش مي‌شوند به اين معني است كه دما خيلي بالا است. شرايط مطلوب زماني است كه جوجه‌ها در اطراف مادر يكنواخت پخش شوند.
3- بعد از روز پنجم در مناطق داراي آب و هواي معتدل و يا روز هشتم در مناطق سرد سير حفاظ دور مادر برداشته مي‌شود. جوجه كبك‌ها معمولاً قادرند از روز نهم از روي حفاظ دور دستگاه پرواز كنند.
4- دانخوري‌ها و آبخوري‌ها را بصورت روزانه و يا در صورت بيشتر تميز و پر كنيد. بتدريج دانخوري‌ها و آبخوري‌ها را با انواع بزرگترشان جايگزين كنيد. شروع اين كار در پنجمين و ششمين روز است. در اولين هفته، تعدادي از دانخوري‌ها و آبخوري‌ها را در ارتفاع بالاتر از 5 الي 7 سانتي‌متر با سيم‌هايي كه بشقاب‌ها را پوشانده قرار دهيد. همه بشقاب‌ها بايد در پايان هفته دوم استفاده شوند.
5- جوجه هاي مرده را سريعاً خارج كنيد.
6- اضافه كردن محلول ويتامين به آب جوجه‌هاي تازه متولد شده در طول هفته اول پرورش مفيد مي‌باشد.


هفته دوم
1- دماي مادر را به 35 درجه سانتي‌گراد كاهش دهيد.
2- دانخوري‌ها و آبخوري‌هاي كوچك را به تدريج جايگزين كنيد. هرگز اجازه ندهيد آنها در منطقه مادر خالي باقي بمانند. بعد از اينكه جوجه‌ها به سن يك هفتگي رسيدند مي‌توانند از دانخوري هاي استوانه‌اي آويزان دستي يا اتوماتيك استفاده كنند.(پرورش كبك) اگر دانخوري‌هاي آويزان استفاده مي‌شود ٬ سطح بالاي سيني بايد همسطح پشت جوجه‌ها باشد.
3- دانخوري‌ها وآبخوري ها حداقل يكبار در روز تميز شوند.


هفته سوم، چهارم و پنجم
دماي مادر را به ازاء هر هفته 8/1 درجه سانتي‌گراد كاهش دهيد تا اينكه دما به 21 درجه سانتي‌گراد برسد. به تميز كردن و پر كردن مجدداً دانخوري‌ها و آبخوري بطور روزانه ادامه دهيد. تا جايي كه امكان دارد تهويه را بهتر كنيد بطوري كه دماي مناسب در سالن ايجاد شده و از كوران هوا نيز جلوگيري شود.


هفته ششم
جوجه‌ها را به پن‌هاي رشد انتقال دهيد. در صورت نياز آنها را نوك چيني كنيد. جيره را عوض كرده و به جيره رشد تغيير دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.