تجهيزات و تاسيسات مورد نياز پرورش كبك

آموزش پرورش كبك ، پرورش كبك ، دانلود كتاب پرورش كبك،دانلود فيلم آموزشي پرورش كبك

تجهيزات و تاسيسات مورد نياز پرورش كبك

۵,۰۸۲ بازديد
تجهيزات و تاسيسات مورد نياز پرورش كبك



نيازهاي تاسيساتي يك واحد پرورش كبك
با توجه به نوع و سيستم پرورش، يك مزرعه پرورش كبك مي بايستي داراي قسمت هاي زير باشد(بند 4 ويژه واحدهايي است كه كبك مولد به منظور توليد جوجه يك روزه پرورش مي دهند.
1-سالن هاي پرورش
2-انباردان
3-انبار تجهيزات
4-ساختمان جوجه كشي
5-اتاق كار
6-ساختمان سرايدار يا اتاق كارگران

سالن هاي پرورش كبك:
سالن پرورش مي تواند از نوع باز يا بسته باشد. به طور كلي طول سالن ها باتوجه به سرمايه و اهداف پرورش دهنده مي تواند بين 60 تا 100 متر باشد. طول كمتر از 60 متر مشكل خاصي ندارد ولي طول بيش از 100 متر به دليل مسائلي كه در خصوص تهويه و يا گرم كردن سالن و مديريت تغذيه گله كبك ها ايجاد مي كند معمولاً توصيه نمي شود. سالن هاب باز عموماً پنجره دار و در مناطق گرمسير پرده دار هستند. در سالن هاي پنجره دار عموماً ديوار طولي سالن، پنجره هايي دارد كه سبب ورود نور خورشيد و هوا به داخل سالن مي گردد. مقدار اين پنجره ها به طور ميانگين 5 درصد سطح سالن است(بدين معني كه اگر سالني به مساحت 600 متر مربع داشته باشيم مساحت كل پنجره هاي سالن مي بايستي دو برابر اين مقدار باشد. از مقدار ذكر شده 4/3 در طول سالن به سمت جنوب و 4/1 در طول ديوار شمالي تعبيه مي شود. عرض سالن به طور معمول 12 متر و در مناطق گرمسيري 10 متر در نظر گرفته مي شود. در مناطق معتدل و سردسير عرض سالن، فاقد پنجره ولي در مناطق گرمسير عرض سالن به سمت دريافت باد قرارگرفته و قسمت عمده اي از آن باز است ولي با توري محكم پوشيده شده است تا در مواقع لزوم پرده برزنتي آن كنار رفته و باد ملايم به داخل سالن نفوذ و موجب تهويه گردد. سالن هاي بدون پنجره عموماً به سالن هاي مدرن امروزي گفته مي شود. ديوارها و سقف اين سالن ها به گونه اي مطلوب عايق كاري شده اند و همان طوري كه از نام آن ها پيداست فاقد هرگونه پنجره مي باشند. روشنايي مورد نياز كبك ها توسط لامپ ها تامين و رطوبت وحرارت و تهويه، توسط حسگرهاي اتوماتيك كنترل مي شود. در اين سالن ها مي توان با ظرفيت بالا، پرورش كبك را محقق نمود.
ارتفاع سالن هاي پرورش كبك 5/2 متر و در مناطق گرمسيري بيشتر از اين مقدار است. كف سالن پرورش مي بايستي بتني، داراي شيب و فاضلاب مناسب بوده و در خروجي فاضلاب ها امكان ورود حيوانات موذي و شكارچي از بين برود. سالن هاي پرورش ويژه كبك هاي مولد دو قسمت عمده دارند. قسمت مسقف و غير مسقف. فضاي غير مسقف كه مانند حياط در طول ضلع جنوبي قرار دارد داراي اسكلتي فلزي و از همه طرف با توري پوشيده شده است. كبك ها امكان ورود به اين فضا را داشته و در آن پرواز و تردد مي كنند، آشيانه تخم گذاري در داخل سالن مسقف قرار داشته و حداقل روزي دو بار تخم ها جمع آوري مي شوند.

تجهيزات مورد نياز سالن هاي پرورش كبك:
تجهيزات مورد نياز سالن هاي پرورش با توجه به نوع آن ها شامل: هواكش، هيتر و بعضاً كولر است. وسائل گرم كننده عموماً در فصول سرد سال مورد استفاده داشته و بهترين نوع معمول آن هيتر است كه هواي گرم را به داخل سالن هدايت مي كند. هر چند سالن مي تواند توسط بخاريهاي مختلف كه از سوخت هاي فسيلي يا گاز مايع استفاده مي كنند نيز گرم شود ولي موضوع مهم پخش كردن گرما به صورت يكنواخت در تمام طول سالن است. زماني كه از هيتر استفاده مي شود هواي گرم توسط كانالي كه در طول سالن و معمولاً در زير سقف كشيده شده جابه جا و از دريچه هايي در مناطق مختلف خارج مي شود. در مناطق گرمسيري نسبتاً خشك كه از كولرهاي آبي براي كاهش گرما استفاده مي شود تحت كنترل ترموستات هايي هستند كه در داخل سالن وصل و در درجه حرارت مشخصي هيتر را خاموش و يا روشن مي كنند. هيتر و كولر معمولاً در خارج ازسالن و در قسمت عرضي آن نصب مي شوند ولي اگر طول سالن زياد باشد در خارج و در حد وسط قسمت طولي آن نصب و كانال هايي از داخل هواي گرم يا سرد را به طرفين هدايت مي كنند. علاوه بر تجهيزات ذكر شده كه عموماً متصل به سالن ها هستند، براي پرورش كبك و ساير انواع ماكيان نياز به دان خوري، آب خوري و دماسنج ماكزيمم، مينيمم از ضروريات است. تجهيزات مورد نياز كبك عموماً همان تجهيزاتي است كه براي پرورش مرغ مورد استفاده قرار مي گيرد. آب خوري و دان خوري انواع گوناگوني دارد. نوع معمول آنها دان خوري ناوداني، دان خوري خورشيدي و نوع مدرن آن دان خوري زنجيره اي و اتوماتيك است. آب خوري نيز انواع سيفوني، نيمه اتوماتيك و قطره اي(نيپل)دارد. آب خوري و دان خوري ها بايستي به گونه اي مستقر شوند كه اولاً به تعداد كافي باشند، ثانياً امكان دسترسي كبك ها به آن ها به صورت مطلوب فراهم باشد. دو نكته مهم در استفاده از دان خوري كبك ها وجود دارد: يكي اينكه بعد از سن يك ماهگي كبك ها، دان خوري ها مي بايستي به گونه اي مستقر شوند كه لبه آن ها در حد كمر كبك ها در حالت ايستاده باشد. دوم اينكه بعد از پركردن 3/1 دان خوري از دان، يك ورق توري شطرنجي روي آن قرار مي دهند زيرا كبك ها عادت دارند خوراك را به هم بزنند. اگر دو نكته ذكر شده رعايت نشود پرت و هدررفتن دان اجتناب ناپذير است. يك نكته مهم و قابل توجه در مديريت جايگاه در پرورش كبك، توجه ويژه به احتمالات غير منتظره و وقوع حوادث ناخواسته مي باشد. بنابراين كبك دار بايستي احتمال خرابي دستگاه هاي مهم (به ويژه گرمازا) و نبود انرژي برق براي مدت طولاني را داده و پيش بيني هاي لازم را بنمايد.

انباردان:
انباردادن معمولاً به دو صورت مورد استفاده قرار مي گيرد. صورت اول محلي است براي نگه داري دان. در چنين شرايطي كبك دار دان موردنياز خود را در كارخانه هاي توليد دان مدرن و مورد اطمينان بر اساس فرمول غذايي مناسب ساخته و به محل كبك داري منتقل و در انباردان نگه داري نموده و به مروربه مصرف مي رساند. صورت دوم زماني است كه كبك دار مواد اوليه را خريداري و خود نسبت به تهيه دان اقدام مي نمايد. در اين حالت مي بايستي كبك داري حداقل مجهز به آسياب باشد. در ضمن دستگاه ميكسر جهت مخلوط كردن اقلام خرد شده مورد نياز است. به طور كلي كف انباردان مي بايستي بتني و از زمين هاي اطراف بلندتر بوده و هرگونه منفذ و مجرايي براي ورود پرندگان وحشي مانند گنجشك و كبوتر و كلاغ و حيواناتي مانند موش و گربه و سگ و غيره مسدود شود. انبار دان مي بايستي مجهز به دستگاه هاي هشداردهنده در مقابل آتش سوزي باشد.

ساختمان جوجه كشي:
ساختمان و واحد جوجه كشي با توجه به ظرفيت كبك مولد ساخته مي شود. اگر در مجاورت و در فاصله منطقي از كبك داري كارخانه جوجه كشي وجود دارد، كبك دار مي تواند باعقد قرارداد با كارخانه جوجه كشي، تخم كبك نطفه دار تحويل و جوجه يك روزه كبك را دريافت نمايد. ولي به طور كلي يك واحد جوجه كشي كوچك در محل كبك داري مي بايستي داراي خصوصيات و قسمت هاي زير باشد: از نقطه نظر دما و رطوبت تا سر حد امكان عايق باشد. درمحلي ساخته شود كه امكان تزريق هواي پاك توسط هواكش فراهم باشد. از نقطه نظر ضد عفوني، عاري بودن از عوامل بيماري زا در بالاترين سطح قراركيرد. در مسير دريافت باد از سمت عوامل احتمالي مانند سالن هاي پرورشي و غيره نباشد. حداقل داراي سه قسمت مجزا (1- محل نگه داري تخم 2- محل استقرار دستگاه هاي ستر و هچر 3- محل نگه داري و بسته بندي جوجه كبك) باشد. امكان استفاده از آب فراوان براي شستشو، برق براي روشنايي و دستگاه هاي مختلف و موتور برق اضطراري فراهم بوده و هم چنين سيستم گرمايش و تهويه مطلوب نيز برقرار باشد.

انبار تجهيزات:
محلي است براي نگه داري وسايل مختلف كبك داري و مساحت آن با توجه به بزرگي و كوچكي واحد پرورش، متغير است. انبار تجهيزات مي بايستي به گونه اي ساخته شود كه كف آن از زمين هاي اطراف، بالاتر و كاملاً خشك باشد. بعضي از پرورش دهندگان انبار تجهيزات را از داخل تقسيم بندي نموده و بخشي از آن را با ورودي جداگانه به عنوان پاركينگ وانت يا تراكتور، مورد استفاده قرار مي دهند.

اتاق كار و ساختمان سرايه دار:
با توجه به نياز واحد و سليقه كبك دار، مي توان آن ها را طراحي نموده و ساخت.
كبك در شرايت طبيعي از اواسط ارديبهشت تا اواخر تير تخم گذاري ميكند نظر به اين كه پرورش كبك به صورت صنعتي مد نظر است تا توجيه اقتصادي داشته باشد لذا بايستي سيستم نور مصنوعي ، خوراك فورمول شده و جايگاه مخصوص با مديريت قبل و بعد از شروع تخم گذاري تداوم توليد تخم در گله داشته باشيم . بنابر اين داشتن 15-10 لوكس نور در طول دوره تخم گذاري از ملزومات شرايط نوري محصوب ميشود.
پرورش كبك با خريد گله مولد مادر كه در سن 5 ماهگي باشد شروع ميشود پس از خريد گله مولد و نگه داشتن گله در يك سيكل 50 روزه نوري (توي لك بردن ) فعاليت كبك براي تخم گذاري اغاز ميشود كه اين سن بهترين زمان براي تخم گذاري ميباشد در ضمن كبك در هفت ماهگي به بلوغ جنسي و در چهار ماهگي به بلوغ وزني ميرسد . لازم به ذكر است براي شروع كار و موفقيت بيشتر تايين نژاد گله يكي از اساسي ترين گزينه ها ميباشد كه شرايط يك گله مطلوب در زير ذكر مشود .
1- گله بايد از لحاظ همخوني در حد F1 باشد به معناي ساده تر گله تهيه شده از يك لاين مادر اوليه بوده تا مراحل تكسير، توليد و پرورش در حد استاندارد باشد و بازدهي مطلوب داشته باشد كه اين شاخص يكي از مهمترين گزينه هاي موفقيت ميباشد.
2- تعداد تخم گذاري در هر دوره پرورش ( دوره 4 ماه )
3- مقاوم بودن گله مذكور در برابر بيماري ها ( شرايط آب و هوايي گرم و سرد )
4- نداشتن هيچ گونه نقص عضو پرنده ( حتي عيوب كوچك )
5- داشتن چنگال هايي بلند كه موثر در جفت گيري و باعث بالا پردن درصد نطفه دار بودن تخم ها ميشود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.