پيشگيري و درمان بيماري كوكسديوز در كبك

آموزش پرورش كبك ، پرورش كبك ، دانلود كتاب پرورش كبك،دانلود فيلم آموزشي پرورش كبك

پيشگيري و درمان بيماري كوكسديوز در كبك

۳,۸۰۷ بازديد
پيشگيري و درمان بيماري كوكسديوز در كبك

 

كوكسديوز چيست؟
كوكسديوز بيماري است اسهالي و با منشاء انگلي كه اغلب گونه پرندگان همانند ماكيان، پرندگان شكاري و كبوترسانان را در بر مي گيرد. در اغلب موارد كوكسديوز در سنين پايين(۱۸-۲ هفته) روي داده و در صورت عدم پيشگيري يا درمان منجر به تلفات شمار زيادي از گونه مربوطه مي گردد. پرندگان مبتلا به اين بيماري داراي علائمي همانند بي حالي، پرهاي ژوليده، بي ميلي به حركت و در اغلب موارد پرهاي آغشته به مواد اسهال در نزديكي مقعد مي باشند. همچنين در موارد حاد قطراتي از خون به دليل عفونت شديد روده از مقعد خارج مي گردد .

جراحات
با آزمايش بر روي پرندگان مبتلا به اين بيماري مي توان مشاهده نمود كه چندين ناحيه از روده ها آسيب ديده است. بيماري هاي از خانواده كوكسديوز انگلي بوده و نواحي خاصي از روده را تحت عفونت قرار مي دهند. از ۹ گونه بيماري هاي كوكسديوز، ۳ نوع شايع آن بعنوان بيماري هاي مزمن مورد نظر مي باشند . Eimeria acervulina بر رو ي روده هاي فوقاني و اثني عشر تاثير گذاشته و كانون هاي سفيد ريزي(۰٫۵- ۱٫۰ mm ) را بر روي سطح مخاطي روده بجاي مي گذارد. در اين نوع از كوكسديوز ديواره روده نيز ضخيم مي گردد . E. necatrix ابتدا قسمت مياني روده كوچك را تحت تاثير قرار مي دهد. جراحات اين نوع شامل لكه هاي سفيد مجزا در مخاط (schizonts) ، روده هاي بالوني و محتويات روده اي همانند مخاط هاي خوني رنگ مي باشد . E. tenella اغلب روده كور جوجه ها را عفوني كرده و خونريزي شديد در حفره روده كور با هسته هاي پنيري كه در موارد مزمن تشديد مي يابد را منجر مي گردد. پرندگاني كه دوره كوكسديوز را پشت سر نهاده باشند، گله ها ي مصون از بيماري هاي مشابه يا سابق را تشكيل مي دهند. با وجود اووسيت هاي ثابت كوكسديوز در محيط، ماكيان و جوجه هايي كه سابقا به اين بيماري مبتلا شده اند، داراي ارگانيسم مقاوم بوده و تحت تاثير آن قرار نخواهند گرفت .
تشخيص
تشخيص بيماري هاي كوكسديوز مي تواند با نمونه برداري از جراحات مخاطي روده، به واسطه ميكروسكوپ نوري صورت پذيرد . Oocysts و schizonts مي تواند با بزرگنمايي ۱۰۰ X مشاهده گردد. همچنين از روش شناورسازي مدفوعي مي توان در تشخيص Oocysts كوسديوز استفاده نمود.
درمان
بيماري كوكسديوز را مي توان به طور موثر با استفاده از داروي امپروليوم درمان نمود. در صورتي كه گله مبتلا به كوكسديوز با استفاده از آمپروليوم بهبود يابد، مي توان دز آن را كمتر نموده و براي ۱ تا ۲ روز ديگر از آن استفاه نمود. همچنين از ديگر داروهاي موثر براي كوكسديوز، مكمل هاي سولفا بوده كه مي توان از سولفا كلوزاين استفاده نمود. اما در اين ميان نحوه استعمال بايد مدنظر قرار گيرد. به طوري كه به منظور جلوگيري از مسموميت و همچنين با توجه به زمان كشتار بايد آنها را مصرف نمود .
پيشگيري
در صورتي كه محيطي حتي براي يك بارهم ميزبان كوكسديوز بوده، عاري نگه داشتن آن از عامل كوكسديوز چندان سهل و ساده نمي باشد. لذا سري بعدي جوجه ها را بايد در محيطي نگه داشت كه حتي المقدور از عامل بيماري كوكسديوز (انگل كوكسديوز) ضد عفوني شده باشد. پرورش مولدين و جوجه ها بر روي بستر هاي شبكه اي (توري پوش) مي تواند راهكاري موثر در پيشگيري از اين نوع بيماري در پرورش كبك باشد. از سوي ديگر مي توان در جيره غذايي يا آب آشاميدني از مكمل هاي ضدكوكسديوز همچون آمپروليوم، سالينومايسين يا موننسين استفاده نمود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.