خواص و ارزش غذايي تخم كبك

آموزش پرورش كبك ، پرورش كبك ، دانلود كتاب پرورش كبك،دانلود فيلم آموزشي پرورش كبك

خواص و ارزش غذايي تخم كبك

۱۶,۲۲۸ بازديد
خواص و ارزش غذايي تخم كبك

تخم كبك در مقايسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذايي بالاتري دارد. تخم كبك به علت درصد پروتئين زياد و درصد چربي كم مصارف فراواني داشته و براي درمان بعضي از بيماريها مانند ضعف اعصاب ناراحتي هاي رواني و بيخوابي موثر است.به دليل سريع الهضم بودن تخم كبك، از آن براي برطرف نمودن ضعف عمومي بدن، پرورش قواي فكري، تقويت قواي جنسي و تقويت دستگاه گوارش استفاده مي شود. تخم كبك براي كودكان، مادران باردار و شيرده، افراد مسن و كساني كه نياز به پروتئين با جذب بالا دارند بسيار مفيد مي باشد.

تركيبات تخم كبك تقريباً شبيه تخم بلدرچين مي باشد بنابراين از لحاظ فسفر، آهن، ويتامين B1(تيامين) ويتامين B2(ريبوفلاوين) بسيار غني مي باشد. وزن و اندازه تخم كبك حدود 1.5 برابر تخم بلدرچين و حدود يك سوم تخم مرغ مي باشد.

تخم كبك به دليل خصوصيات ژنتيكي كبك و شرايط پرورش بسيار خوش طعم، لذيذ و مقوي است. انواع اسيدهاي آمينه كمياب كه در ساير منابع پروتئيني محدود مي باشند، در تخم اين پرنده به وفور وجود دارد. به همين دليل پزشكان براي افراد مسن كه احتياج به ترميم سلولهاي از دست رفته بافتهاي خود دارند و براي حفظ و بازيابي سلامت و شادابي ايشان، مصرف تخم كبك را تجويز مي‌نمايند. از طرف ديگر وجود عناصر معدني كمياب و ويتامينهاي مورد نياز بدن در تخم اين پرنده آنرا به دارويي معجزه آسا براي درمان امراض صعب‌العلاجي همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و يا حتي در ناراحتيهاي رواني و عقب افتادگي‌هاي جسمي و همچنين بيخوابي تبديل كرده است. به هر حال تخم كبك براي كودكان رشد سريع و صحيح، براي نوجوانان هيجان و جنب و جوش، براي جوانان نشاط، براي ميانسالان تندرستي و اطمينان و براي كهنسالان سلامت مجدد و تمديد قوا و شادابي را به ارمغان مي‌آورد.

به ادامه مطالب برويد



تخم كبك از لحاظ تركيبات بسيار متناسب با نيازهاي بدن انسان بوده و مصرف چند عدد از آن در روز مي تواند بيشتر احتياجات غذايي بدن را تامين كند. براي استفاده از تخم كبك مي توانيد در وعده صبحانه خود 3 يا 4 عدد تخم كبك را بصورت آب پز و يا نيمرو بدون يا با روغن كم ميل نماييد. اين مقدار مصرف حداقل شما را حدود 5 ساعت سير نگه داشته و تقريباً تمام نيازهاي بدن شما را تامين مي كند. مصرف بيش از اندازه تخم كبك همانند تخم مرغ مي تواند مشكلاتي را براي بدن ايجاد نمايد بنابراين مي توانيد از تخم كبك بصورت روزانه ولي در تعداد محدود بين 3تا5 عدد در روز استفاده نماييد. تخم كبك به دليل اندازه نسبتاً كوچك آن حدود 6دقيقه آب پز مي شود. بنابراين از آب پز كردن طولاني مدت آن خودداري نماييد.

عدم وجود هر گونه مواد افزودني غيرطبيعي و غيرمفيد همچون هورمونها و آنتي‌بيوتيكها كه جداً سلامت انسان را تهديد مي‌كنند، دليل ديگري بر كيفيت طبيعي و مطلوب تخم كبك مي‌باشد. در طبيعت اين پرنده تعداد 8 تا 15 عدد تخم توليد مي كند و روي آنها براي توليد جوجه مي خوابد ولي در حالت پرورشي در هر دوره پرورش بيش از 30 تخم توليد مي كند. امروزه در بعضي از مناطق جهان پرورش كبك بصورت اهلي رايج و توسعه يافته و علاقه مندي نسبت به پرورش آن نيز بصورت روز افزون در حال گسترش مي باشد.

اين خوراك ارزشمند به جهت محدود بودن توليد آن در دسترس همه علاقه مندان نيست و تصور بسياري از مردم براي بدست آوردن تخم كبك از طريق شكار است امروزه پرورش كبك در بسياري از كشورها در محيط بسته و خارج از زيستگاه طبيعي انجام مي شود و تخم آن براي عموم مردم در دسترس است ولي به جهت دوره نسبتا طولاني رشد اين پرنده و ظرفيت هاي خاص در پرورش آن، تخم كبك جزو خوراك هاي با ارزش غذايي بالا و نسبتاً گران قيمت است.

 لازم به ذكر است كه اصولا نمي توان با توليد تخم كبك جاي تخم ساير پرندگان همانند مرغ و بلدرچين را گرفت ولي بهتر است در مسير تحقق تنوع توليد، در كشور ما نيز امكان دسترسي به محصولات متنوع دام و طيور فراهم باشد تا از يك طرف امكان استفاده از اين منابع براي مردم فراهم شود و از طرف ديگر با توليد محصولات جديد زمينه گسترش اشتغال نيز فراهم شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.